Terkini

Menu

Cara Sendawakan Bayi Anda Selepas Menyusu

Cara Sendawakan Bayi Anda Selepas Menyusu


Hari ini saya nak kongsikan cara sendawakan bayi selepas menyusu. Tak kisah la samada bayi anda menyusu badan ataupun susu formula, semua bayi perlu disendawakan selepas menyusu untuk mengelakkan bayi tersedak susu.

Jadi ibu-ibu diluar sana, terutamanya ibu-ibu yang baru melahirkan atau bakal menjadi ibu perlu mempelajari dan mengetahui apakah cara untuk menyendawakan bayi anda nanti ya.

Sendawakan bayi selepas menyusu nampak macam perkara biasa dan sering dipandang ringan oleh segelintir daripada kita padahal sekarang ni dah banyak sangat kes-kes tersedak susu sehingga menyebabkan kematian (bayi lemas tak boleh bernafas sebab tersedak susu).

Biasanya terdapat 3 cara asas yang diamalkan oleh kebanyakan orang atau ibubapa. Korang boleh terus rujuk pada gambar kat atas dan baca penerangan untuk setiap cara tersebut kat bawah ni.



3 Petua atau Cara sendawakan bayi


 

Cara Pertama:
1. Letakkan bayi di atas riba
2. Pegang dada bayi menggunakan tangan anda
3. Pegangkan dagu bayi mengunakan ibu jari dan jari telunjuk
4. Pegang kaki bayi dengan lembut jika perlu


 










Cara Kedua:
1. Tiarap bayi di atas riba
2. Biarkan perut bayi dia tas paha anda
3. Tinggikan kepala bayi lebih dari badannya biar seketika sampai sendawa


 





Cara Ketiga:1.Letakkan dagu bayi di bahu anda
2. Tepuk belakang bayi perlahan-lahan sampai mengeluarkan sendawa














Credit: www.kedaivitaminhalal.com

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

5 ulasan to ''Cara Sendawakan Bayi Anda Selepas Menyusu"

ADD COMMENT
  1. Salam..
    Bolehkah beritahu cara untuk keluarkan kahak pada bayi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puan boleh taip 'kahak' pada ruang carian. TQ

      Padam
  2. saya suka guna kaedah yg ketiga tu kalau baby masih kecil.

    BalasPadam
  3. Kaedah pertama seakan tidak lengkap;
    Perlu tepuk sehingga sendawa atau tidak?
    Kenapa perlu pegang kaki bayi?
    Gambar tidak menunjukkan kaedah yang diber

    BalasPadam
  4. sy nk tnye masa baby tido pun boleh sendawakn ke...lpas minum susu bby mesti tido ke nk kjut kn bby?

    BalasPadam

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM